2010. november 14., vasárnap

Marokban tartott enciklopédia

A mobil telefonomat szinte csak telefonálásra használom. SMS-et csak végszükség esetén írok. Nem hoznak lázba a telefonok, de a kollégám nemrég elkezdett áradozni egy androidos mobilról. Kíváncsivá tett. Szerdán alkalmam volt kézbe venni egy Samsung Galaxy S androidos készüléket. A tulajdonosa megmutatta, hogy mit tud. Ámulatba estem a készülék tudásától.

"A mobiltelefon nemcsak a társadalmi kapcsolattartás mindentudó eszköze, de olyan eszköz is, amelynek révén használója a társadalmi össztudás hatalmas részét mozgósítja. Marokban tartott enciklopédia." (Nyíri Kristóf: Enciklopédikus tudás a 21. században)

Az ámulaton túl félelmet is ébreszthet, hiszen elég csak tovább gondolni, hogy most csak épületeket, helyeket azonosít a mobilba integrált GPS és az internet hozzáférésnek köszönhető Google alkalmazások (Maps és társai) segítségével, de néhány évtized, vagy év múlva már embereket.

Nos, ezt a félelmemet félre téve és tovább gondolva, s elsősorban az e-learningre koncentrálva a remek kis eszköz néhány éven belül valószínűleg elérhető lesz már a gyerekek számára is. S tovább gondoltam, hogy milyen jól használhatnák a szolgáltatásait tanuláshoz is. Ahhoz, hogy ez így lehessen, elébe kellene menni a dolgoknak, nem pedig utána kullogni, mint ahogy azt most tesszük. Bizonyára néhány esztendő múlva már ennél sokkal, de sokkal okosabb készülékek lesznek, hiszen a fogyasztói társadalmat mozgató mókuskerék tovább forog. S jön a dilemma, meg vegyem, vagy sem? Mindannyian tudjuk, hogy világunk ilyen ütemű fejlődés mellett nem tartható fenn.

Mi az, amit személy szerint tehetünk, ha a dilemmánk ellenére megvesszük ezeket a mindentudó eszközöket? A bennük és a bennünk rejlő tudást arra kéne használnunk, hogy közelebb kerüljünk korunk nagy problémáinak megoldásához a magunk módján bármilyen munkakörben is dolgozzunk (tanárok, kutatók, mérnökök stb.). A gyerekeinket ezen az úton kéne elindítanunk. Vajon mi magunk ezen az úton járunk? Hol tartunk? A technika szolgál minket, vagy mi a technikát?

Hol vannak a korlátaink? Vannak? E-learning... eszközök, módszerek, technikák, közösségek... Vajon együtt megtaláljuk, hogy merre, s hogyan tovább?

További infók:

6 megjegyzés:

  1. Egy gondolatkísérlet a témához, Hanczár Gergelytől:
    http://www.osztalyfonok.hu/cikk.php?id=665

    VálaszTörlés
  2. A kérdésekre Veled, Veletek együtt keresem a választ nagy izgalommal!

    VálaszTörlés
  3. Terepmunkás, köszönöm a linket. Elolvastam Hanczár Gergely írását. Nagyon-nagyon jó! Húsba vágó kérdéseket feszeget. Ha hozzájárulsz belinkelném a bejegyzés végére a többi info közé.
    Nem győzöm elégszer megköszönni. Szóval köszönöm, köszönöm, köszönöm....

    VálaszTörlés
  4. Az élet nem mindennapi ajándéka az olyan társ(ak) a válasz- és útkeresésben, mint Te és a csoporttársaink, tutoraink. Remélem megtaláljuk, ha rögtön nem is. Ha legalább a válaszokhoz vezető úton megtesszük az első lépéseket már közelebb kerülünk a megoldásokhoz.

    VálaszTörlés
  5. Gergely biztosan örülni fog, ha itt is megjelenik,a cikk nyilvános OFOE honlapon van, nem kell külön engedély.(Más tollaival szívesen büszkélkedem...)Gergely sok mellett könyvkiadó és író - itt megtalálod a könyveit: http://undergroundkiado.freeblog.hu/archives/2010/10/14/Dr_Hanczar_Gergyely_-_Dr_Blenessy_Gabriella/

    VálaszTörlés
  6. Köszi, ez a bejegyzés szuper.
    Most voltam épp egy e-learninges rendezvényen, ahol ugyanezekről a kérdésekről, ill. a mobil eszközökre alapozott ún. m-learningről (mobil-learning), mint következő "trendről" volt szó, de Te már ezen is túl vagy! :)

    VálaszTörlés