2010. február 22., hétfő

Hálózatok és motiváció

Hálózatok témakörében most leginkább a virtuális/hálózati közösségek témája érdekel (a fogalomtérkép mellett). Koncsag-Szász Előd a "Konnektivizmus fekete kalapban" blogbejegyzésében is ezzel a témával foglalkozik. A kérdését már én is sokszor feltettem magamban "Mit kellett volna /kellene másképpen csinálnom?". Tagja vagyok néhány hálózati közösségnek. Kettőnek az alapításában aktívan is részt vettem. A közösségek jelenleg is léteznek, de olykor-olykor felötlik bennem a megszüntetésük gondolata. Aztán kapok egy megerősítést és csinálom tovább. Hogy lehetne jobban, másképpen? Még nem tudom... ha tudnám máris jobban működnének ;-)

Barabási Gladwelt idézi a Hálózatok című könyvében:
"Az élet minden területén elszórtan van egy maroknyi ember, akinek igazán különleges adottságai vannak ahhoz, hogy barátokat és ismerősöket szerezzenek. Ők az összekötők."
(Barabási Albert-László: Behálózva. Magyar Könyvklub, Bp., 2003. 80 p.)

Nos, ez az idézet szöget ütött a fejembe. Lehet, hogy nem elég a marketing és a kritikus tömeg, kell minimum egy összekötő. Összekötőnek születik az ember, vagy tanulható? Ha fejleszthető ez a képesség, akkor mennyire? Valószínűleg ez nagymértékben az illető alapbeállítódásától függhet. Milyen mértékben vannak meg bennem ezek a tulajdonságok? Ha megvannak fejleszthetem-e őket? Milyen szintre juthatok el?

Még nem létezett a Google csoportok szolgáltatása, amikor levelezős hallgatóként rendszergazdai munkakörömnek köszönhetően levelezőlistát hoztam létre a saját csoportom számára. Ez a közösség a mai napig számomra meghatározó. Nem volt se marketing, se kritikus tömeg egyszerűen csak olyan emberek kerültek össze, akik fantasztikusan jól tudtak együttműködni. Se előtte, se utána (még eddig) ilyen élményben nem volt részem. Ezért érzem úgy, hogy az "összekötőségben" kell lennie valaminek. Felhasználóként a Wikipédia esetében úgy vélem a meghatározó tény a technológia, az eszköz megléte és a kritikus tömeg lehetett. De! Ez mind nem lenne elég, ha nem állna mögötte egy aktív csapat. Az összekötők csapata. Max. 1-2 közösségben vehetünk részt összekötőként. A többinek csak passzív részesei lehetünk. Ennek egyszerű oka van. A közösségek száma napról napra gyarapszik és egyre inkább végtelennek tűnik a mezei felhasználó számára, az időnk viszont véges. Jól kell(ene) gazdálkodnunk vele és az erőforrásainkkal.
Most írás közben kukkantottam bele Hartyányi Mária blogjában és örömmel tapasztaltam, hogy legutóbbi (szombati) blogbejegyzése a közösség formálódás problémakörével foglalkozik.

Mi motivál abban, hogy a kurzust folytassam?
Ezek után ez már nem kérdés ;-) Keresem a válaszokat a felmerült kérdéseimre. Nem csak ezekre, amelyekről most ebben a blogbejegyzésemben írtam, de még sok másikra is. Remélem, hogy a kurzus segít abban, hogy megtaláljam őket, vagy legalább a hozzájuk vezető utat. Ezekről majd később...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése