2010. február 15., hétfő

Térkép a térképről

A képzést megelőzően már hallottam a fogalomtérképészetről. Egyértelmű volt számomra, hogy meg kell ismerkednem vele. Az ismerkedés eddig elmaradt, mert valami más mindig fontosabb volt. Hol egy jó könyv, hol egy feladat, tennivaló jött közbe. Kulcsi javaslatára még a kurzus indulása előtt letöltöttem a Cmapot. Az installálásig már nem jutottam el, mert éppen csörgött a telefon és megint más lett fontosabb.
A szerda esti interjú Makány Tamással viszont meggyőzött arról, hogy a fogalomtérképészettel most kell megismerkednem.



Kedden vettem kezembe Wilber könyvét az Integrál szemléletről. Érdekes, de nehéz olvasmány. Már kb. az első 40 oldal után világosan láttam, hogy ez nem az a könyv, amit első olvasatra érteni fogok. Újabban - a szépirodalmi könyvek kivételével - rászoktam az olvasmányaim jegyzetelésére. Egy-két rajzot, ábrát eltekintve lineáris jegyzeteket készítek.
Az interjúban elhangzottak - hogy az információ az agyunkban dinamikusan, nem lineárisan szerveződik, hogy az információ megjegyzése, feldolgozása könnyebben megy a nem lineáris jegyzeteléssel - alapján úgy döntöttem, hogy Wilber könyvéhez fogalomtérképet fogok készíteni. Térképet a térképről.

A neten a google képkeresőjével rákerestem a fogalomtérképekre. Kíváncsi voltam, hogy mások hogyan alakítják ki maguk számára ezeket az eszközöket. Vannak olyanok, akik már művészi fokon űzik a fogalomtérkép készítést. Szépségük a homokból szórt mandalákat juttatta eszembe, melyeket a buddhista szerzetesek rendkívüli gondossággal, türelemmel készítenek és amikor elkészül a gyönyörű alkotást néhány mozdulattal összeseprik, hiszen nem maga az alkotás a lényeges, hanem a folyamat, az elért tudásszint. Már nincs szükségük a mandalára, a tudás birtokosaivá váltak. A mandala csak egy eszköz, összesöprése a tovább lépést segíti. A fogalomtérkép készítésnél a megértés folyamata a döntő. Akkor jó a fogalomtérkép, ha eljutunk a jegyzetelt dolog megértéséhez. Utána akár össze is téphetjük a térképet, vagy (digitális fogalomtérkép esetén) törölhetjük, hiszen ebből a szempontból többé nincs rá szükségünk, mert az információt már beépítettük saját tudáshálónkba. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a későbbiekben alkalmanként ne vehetnénk hasznát.

Elővettem egy A4-es lapot, egy tollat és hozzáfogtam életem első fogalomtérképének elkészítéséhez. Még dolgoznom kell rajta, mert amint elkészültem vele rögtön láttam, hogy néhány összefüggést nem sikerült megfelelően ábrázolnom. Színeket is alkalmaznom kell. Következő lépés a színek alkalmazása lesz, azt pedig a Cmap-os változat elkészítése fogja követni. Jó játék a térképesdi. Élvezem az alkotást ;-)

3 megjegyzés:

  1. tetszett a homokmandala hasonlatod.
    Elhasznált "térképeinket" valóban legjobb
    összeseperni és ahogy ezt megtették a
    Dunába szórni.Közbe zenghet a mandala "Gaté Gaté Paragaté Paraszamgaté Bodhi Szvaha!
    Menj túl,Túl,Még túl, Teljesen Túl,
    Legyen igy Világosan Értve!

    VálaszTörlés
  2. A beillesztett kép szép próbálkozás. A papírra készített gondolattérképet jobbnak tartom, mint a gépit: a gép életidegen, zajos: a vibráló gigaherzekkel nehezen dobban együtt a szívünk. Talán majd tízezer év múlva.

    VálaszTörlés
  3. Tivadar, a mandalák világát és buddhizmus filozófiáját nagyon érdekesnek, figyelemre méltónak tartom.

    Zubi, gondolattérképet illetően hasonló véleményen vagyok, mint Te. A papíron szabadabbnak érzem magam, kevesebb a korlát, több a lehetőség, életközelibb.

    VálaszTörlés