2010. november 14., vasárnap

Marokban tartott enciklopédia

A mobil telefonomat szinte csak telefonálásra használom. SMS-et csak végszükség esetén írok. Nem hoznak lázba a telefonok, de a kollégám nemrég elkezdett áradozni egy androidos mobilról. Kíváncsivá tett. Szerdán alkalmam volt kézbe venni egy Samsung Galaxy S androidos készüléket. A tulajdonosa megmutatta, hogy mit tud. Ámulatba estem a készülék tudásától.

"A mobiltelefon nemcsak a társadalmi kapcsolattartás mindentudó eszköze, de olyan eszköz is, amelynek révén használója a társadalmi össztudás hatalmas részét mozgósítja. Marokban tartott enciklopédia." (Nyíri Kristóf: Enciklopédikus tudás a 21. században)

Az ámulaton túl félelmet is ébreszthet, hiszen elég csak tovább gondolni, hogy most csak épületeket, helyeket azonosít a mobilba integrált GPS és az internet hozzáférésnek köszönhető Google alkalmazások (Maps és társai) segítségével, de néhány évtized, vagy év múlva már embereket.

Nos, ezt a félelmemet félre téve és tovább gondolva, s elsősorban az e-learningre koncentrálva a remek kis eszköz néhány éven belül valószínűleg elérhető lesz már a gyerekek számára is. S tovább gondoltam, hogy milyen jól használhatnák a szolgáltatásait tanuláshoz is. Ahhoz, hogy ez így lehessen, elébe kellene menni a dolgoknak, nem pedig utána kullogni, mint ahogy azt most tesszük. Bizonyára néhány esztendő múlva már ennél sokkal, de sokkal okosabb készülékek lesznek, hiszen a fogyasztói társadalmat mozgató mókuskerék tovább forog. S jön a dilemma, meg vegyem, vagy sem? Mindannyian tudjuk, hogy világunk ilyen ütemű fejlődés mellett nem tartható fenn.

Mi az, amit személy szerint tehetünk, ha a dilemmánk ellenére megvesszük ezeket a mindentudó eszközöket? A bennük és a bennünk rejlő tudást arra kéne használnunk, hogy közelebb kerüljünk korunk nagy problémáinak megoldásához a magunk módján bármilyen munkakörben is dolgozzunk (tanárok, kutatók, mérnökök stb.). A gyerekeinket ezen az úton kéne elindítanunk. Vajon mi magunk ezen az úton járunk? Hol tartunk? A technika szolgál minket, vagy mi a technikát?

Hol vannak a korlátaink? Vannak? E-learning... eszközök, módszerek, technikák, közösségek... Vajon együtt megtaláljuk, hogy merre, s hogyan tovább?

További infók:

2010. november 13., szombat

Sodrásban

A rengeteg új ismeret, információ magával sodor. Semmi kétség erős sodrásban vagyok, de élvezem ;-)

A mese az első két hétről nem csak a tartalma, az ötletessége, de a technikája miatt is elbűvölt.
Ha belekóstolsz a Voice Thread szolgáltatásába rögtön elkezd járni az agyad, hogy mennyi mindenre tudod majd használni. Mielőtt belekukkantasz vedd fel a fejhallgatót! Érdemes ;-)




A szolgáltatás ingyenes változatát a regisztrációt követően veheted igénybe.

Kezelése könnyedén elsajátítható. Angol nyelvtudással nem rendelkezőknek a TeNeGEN oktató videóit ajánlom.

2010. november 6., szombat

Ismét szervezett keretek között tanulok

Hosszú szünet szünet után végre egy új bejegyzés. Annyi mindenről írhattam volna, de mindig közbe jött valami, ami fontosabb volt. A HTK01 kurzus befejezése óta egyre többet foglalkozom tanulásmódszertannal. Október végén beiratkoztam a PROMPT Oktatóközpont "E-learning áttekintés" kurzusára. A képzés pedagógusoknak szól. A bemutatkozások alapján valószínűleg én vagyok az egyetlen résztvevő, aki nem rendelkezik pedagógusi végzettséggel. Kíváncsi vagyok, hogy milyen kapcsolatot sikerül majd kialakítanom a csoportársakkal, tanárokkal, tutorokkal. Egyelőre csak olvasok és figyelek.

Tanulási stratégiám
  1. Olvasni, olvasni, olvasni és nagyon oda figyelni az olvasottakra, a résztvevőkre, vagyis a másik emberre.
  2. Gondolkodni, gondolkodni és megint csak gondolkodni az olvasottakon (Mit hogyan tudok hasznosítani a munkámban, a szakmai, szellemi fejlődésem érdekében.)
  3. Leírni a gondolataimat, tapasztalataimat és megosztani másokkal.
  4. Beszélgetni, eszmét cserélni, vitatkozni.
  5. Összegezni.
  6. Alkalmazni a tanultakat, gyakorlati tapasztalatot szerezni.
  7. Tanulságokat levonni.
  8. Leírni és megosztani a tapasztalatokat, tanulságokat.
  9. A megszerzett ismeretek beépítése, alkalmazása a mindennapi munkámba, életembe.
  10. Folytatni az egyes ponttal, újabb ismeretek szerzésével ;-)
Tanulásra sose tudok annyi időt szánni, mint amennyit szeretnék. ;-( A család és a munka elsőbbséget élvez. Az idő haladtával egyre kevésbé vagyok hajlandó az alvásidőmet megkurtítani. A megfelelő mennyiségű és minőségű alvás (minimum 6-8 óra) a gyerekeknél és a felnőtteknél egyaránt meghatározza a koncentrációt és a teljesítményt. Ami aztán kihat a tanulás, a munkavégzés minőségére.

Az első hét tapasztalatairól röviden

2010. július 9., péntek

A MoodleMoot 2010 Konferencia margójára

A MoodleMoot Konferencia az idén is (mint mindig) nagyon színvonalas volt. Köszönet érte a rendezvény szervezőinek és lebonyolítóinak. A Szent István Egyetem Könyvtárának munkatársai nem csak a rendezvény lebonyolításából vették ki részüket, hanem a könyvtáros szekcióban is kitűnő előadásokat tartottak. A könyvtárukban folyó fejlesztések számomra példaértékűek.

A könyvtári szekció vezetője Sinka Róbert (SZIE e-learning koordinátora) vetette fel az eLearning szerepének kérdését a könyvtárak életében, jövőjét illetően. (Ki kit támogat? - eLearninget támogató könyvtár vagy könyvtárat támogató eLearning?)

Nyújtó Imre “Értékelési stratégia és feladattípusok a könyvtárhasználati kurzusokban című előadásában a könyvtárhasználati kurzusokon elsajátítható tudás ellenőrzésére, számonkérésére használt, a Moodle keretrendszer által kínált lehetőségeket mutatta be.

Virág Fruzsina az eLearning által támogatott könyvtári munkafolyamatokról tartott előadást. Könyvtáruk ezeknek a lehetőségeknek a kiaknázásában élen jár.

Miszori Katalin elmondta, hogy a könyvtári informatikát 2005 óta tanítják távoktatási formában a Moodle keretrendszer segítségével. A távoktatás bevezetésére a rugalmas időfelhasználás lehetősége késztette őket. Az öt esztendő alatt a „mindent bemutatni és gyakorolni” maximalista megközelítésétől eljutottak „a néhány fontos forrás használatán keresztül a kulcskompetenciákat fejleszteni” szemléletig. (A „Roxfortban” tanítani )

A Könyvtári Intézet a Moodle keretrendszer rugalmasságát kihasználva az ország 10 közművelődési könyvtárában segítette a lakosság digitális felzárkóztatását, jellemzően az e-közszolgáltatások népszerűsítésével, használatának megtanításával. Payer Barbara ezeknek a képzéseknek tapasztalatait osztotta meg velünk. (Könyvtárak összefogása a lakosság digitális felzárkóztatásáért a Moodle keretrendszer segítségével)

Czeglédi László tovább boncolgatta az e-learning szerepét. Az eLearning könyvtári áttörést, paradigmaváltást hoz a könyvtár és az oktatás kapcsolatában, vagy egyszerűen egy újabb fejezetről van szó? Előadásában felvázolta az e-learning és a könyvtár lehetséges kapcsolódási pontjait, kitérve az egymás számára nyújtott előnyökre. (Az e-learning könyvtári vonatkozásai és erőforrásai)

Június 25-én Palócz István a Drupal tábor miatt nem tudott megjelenni a konferencián, ezért Kulcsár Zsolt egyedül tartott előadást a hálózatalapú tanulás gyakorlati megvalósításának tapasztalatairól. Zsolt látványos prezentációjával és jól felépített előadásával kezdődött a konferencia második napja a konnektivista szekcióban.(Hálózatalapú tanulás a gyakorlatban)

Katona Zsuzsanna, mint a HTK01 (konnektivista) kurzus részvevője „Hálózatépítés vagy tarhálás?” címen foglalta össze tapasztalatait az első magyarországi konnektivista képzésről. Milyen konzekvencia vonható le? Az egész több, mint a részek összessége.

A hálózatalapú tanulási forma, avagy a konnektivizmus eszménye különböző oktatási-tanulási közegekben már bizonyított. Vajon van-e helye mindennek szabályozott vállalati környezetben? Milyen eszközök biztosítása megengedett, milyen eszközökkel nem élhetnek a résztvevők? Hogyan kapcsolódhatnak össze különböző területeken, de egy vállalaton belül dolgozó résztvevők? Milyen aggályok, akadályok lehetnek egy konnektivista kurzus lebonyolításában? Klötz Ferenc előadásában elméleti síkon ezekre a kérdésekre próbált meg válaszoln és ennek kapcsán gondolatokat ébreszteni a résztvevőkben. Sikerült neki ;-).(Hálózatalapú tanulás vállalati környezetben - vízió)

Duchon Jenő - aki már lasan 10 éve foglalkozik eLearninggel - szerint a tanár szerepe az elmúlt időszakban a tanulási-tanítási folyamat során gyökeresen megváltozott. Az előadása során azt próbálta bemutatni, hogy Carl Roges “A tanulás szabadsága” című könyvének gondolatai és a menedzselő tanár gondolatköre mennyire életszerű és összeegyeztethető, illetve arra kereste a választ, hogy ténylegesen van-e módja annak, hogy a tanári szerepváltoztatással eredményes képzést lehessen végrehajtani elektronikus képzési környezetben. Előadása rendkívül alapos munkáról és felkészültségről tanúskodik. E mellett elgondolkodtató és gondolatébresztő is. (Tanulóközpontúság a hálózati tanulás során)

A HTK01 kurzuson nagyon megfogott Szirbik Gabriella szociológus blogbejegyzése a netokráciáról. Nem csoda, hogy érdeklődve vártam az előadását. Gabriella érdekes, húsba vágó témákat feszegetett. “A Lisszaboni Stratégiának az Európai Szociális Modell megőrzésére tett kísérlete a szociális - értsd: társadalmi - beruházás állama (aktív jóléti állam) felé mozdítják el a jóléti konszenzusban kialakult jóléti állami tevékenységet. Ennek legfontosabb eszköze az e-befogadás stratégiája.” Ennek ellenére “az IKT eszközök terjedésének köszönhetően felerősödött a társadalmi megosztottság – digitális egyenlőtlenségek. Ezek ráépülnek a meglévő egyenlőtlenségi dimenziókra, azokat tovább mélyítik.” Gabriella előadása, a fentebb említett mondatai kapcsán a következő kérdések merültek fel bennem. Vajon változtathatunk-e a 20%-80% (tudás birtokosai - konzum polgárok) arányon? Ha igen, hogyan? Ha nem, miért nem? Sokat beszélünk az esélyegyenlőség lehetőségének megteremtéséről. Teszünk-e érte? Ha igen, eleget? Ha, nem, vagy ha nem eleget, akkor mit kéne tenni? Mit tehet, vagy tehetne a könyvtár? stb....(A konnektivizmus szociológiai nézőpontból)

Ollé János előadásában az elektronikus tanulási környezet és módszerek lényegbe vágó kérdéseit boncolgatta. Mennyire tud, vagy lehet-e konnektivista rendszer a Moodle? Lehet-e a Moodle-ban konnektivista szemléletű kurzust lebonyolítani? A Moodle lehet-e személyes tanulási környezet? Kellőképpen türelmes-e a konnektivizmus? És még sorolhatnám... (Az instruktivista LCMS kultúra gátjai a konnektivista tanulási gyakorlattal szemben)

Vágvölgyi Csaba
rámutatott arra, hogy miképp léphetünk túl egy LMS korlátain. A képzéseken, kurzusokon gyakran vannak azonos modulok, tananyagrészek. Hogyan osztható meg a Moodle-ban egy-egy tananyag több kurzuson belül? Mi a megoldás? A tananyagtárházak kialakítása. Hogyan? Milyen eszközökkel? Csaba előadásában ezekre a kérdésekre adott választ.(Tananyagtárházak - Lépjünk túl egy LMS korlátain)

Az ePortfólió készítésének témaköre a könyvtárak számára is érdekes és fontos lehet a közel jövőben. Papp Gyula “Tanítsunk portfóliókészítést” című előadása éppen ezért volt érdekes számomra, hiszen előbb a kollégáinkat, később valószínűleg majd az olvasóinkat kell bevezetni az ePortfólió készítés rejtelmeibe. Hogy milyen jelentősége van az ePortfóliónak napjainkban a könyvtár, a könytáros, vagy más intézmény és az értelmiségiek esetében? Sokkal nagyobb mint, ahogy azt gondolnánk és a jövőben előreláthatólag még nagyobb lesz.
Ez csak egy kis ízelítő volt a sok-sok előadásból. A szünetben, az állófogadáson és a baráti kör vacsoráján folytatott beszélgetések még emlékezetesebbé tették számomra a konferenciát.
Konnektivista kerekasztal (2010.06.25. - Érdemes megnézni, vagy legalább belehallgatni, belenézni ;-) ): http://moodlemoot.hu/mod/resource/view.php?id=2561

2010. június 24., csütörtök

MoodleMoot 2010 Konferencia

Immár negyedik alkalommal veszek részt MoodleMoot konferencián. Ilyenkor mindig feltöltődöm. A "hátizsákomat" tele pakolom az előadásokon hallottakkal, a szünetek, az állófogadás beszélgetéseivel. A program alapján úgy tűnik érdekes, izgalmas három nap vár a résztvevőkre. Rám is ;-) A konferencián most először lesz könyvtári szekció, ahol "eLearning és Moodle alkalmazása egy közművelődési könyvtárban" címmel fogok előadást tartani.


Prezentáció





Az előadás teljesszövegű változata

eLearning és Moodle alkalmazása egy közművelődési könyvtárban

2010. április 25., vasárnap

Még egy blog... Minek?

Mivel annyi jót hallottam már a képzés előtt is a Posterousról úgy döntöttem, hogy itt az ideje, hogy kipróbáljam. Kipróbáltam és lenyűgözött a maga egyszerűségével, letisztult felületével, a könnyen kezelhetőségével. A Posterous után következett a Flavors.me az elegáns egyszerűségével. Rendkívül ötletes szolgáltatás. Egy helyre aggregálhatom a netes blogjaimat, közösségi és weboldalaimat.

Jó, jó! Rendben hogy tesztelgetem a Posteroust, de már van blogom. Minek még egy? Keresnem kellett egy indokot, hogy megtarthassam. Ezt a blogot semmiképpen sem akartam átköltöztetni a Posterousra. Döntöttem. Két blogom lesz. Ezen a blogon az informatikával, az oktatással, a konnektivizmussal, a másikon pedig a könyvvel, a könyvtárral kapcsolatos gondolataimat fogom megosztani. Így nyugodt szívvel megtarthatom mindkettőt. Ha lesz olyan, amely mind a két területet érinti, akkor mindkettőben megjelentetem a bejegyzést. Mivel több időm nem lesz mint eddig volt, a bejegyzéseim se lesznek gyakoribbak.
Az első bejegyzésem a Posterouson is ilyen, mindkét témát érinti. Mivel az az "Első gondolatröptetésem a Posterouson" most kivételesen csak ezzel a linkkel hivatkozom rá. A kivétel ez esetben is erősíti a szabályt ;-)

2010. április 1., csütörtök

Előadás az Internet Fiestán

Az Internet Fiesta keretében felkértek a "Tanulás és munkavégzés segítése internetes eszközökkel" előadás megtartására. Az egyik helyszín a szarvasi Városi Könyvtár, a másik pedig a Megyei Könyvtár volt. A felkérést természetesen elfogadtam. Az egyik ok a munkaköri kötelesség, a másik a téma érdekessége, hiszen az előadás kapcsán alkalmam nyílt a konnektivizmus szemléletének és eszközrendszerének bemutatására. A munkahelyemen a fentebb említett témán túl az andragógiai képzésen szerzett ismereteimet is megosztottam a kollégákkal. Képtelenség fél óra alatt bemutatni a tanulásra és munkavégzésre használható eszközöket, ezért inkább az érdeklődés felkeltésére fókuszáltam. A visszajelzések alapján úgy érzem többek érdeklődését is sikerült felkeltenem.